Hărţi istorice. Prima hartă a Moldovei. Sec. al XVI-lea.

Harta ilustrează chorografia dedicată Moldovei, scrisă de trimisul lui Ferdinand de Habsburg la curtea de la Suceava, Georg Reicherstorffer. Prima ediţie, apărută la Viena, în 1541, Moldaviae que olim Daciae Pars, chorographia nu este însoţită de nici o ilustraţie. Abia la ediţia din 1550 şi la următoarele, este anexată o hartă care, de-a lungul anilor, a cunoscut modificări minore.
Sunt consemnate 48 de localităţi din Moldova precum şi unele din Valahia, Dobrogea, Transilvania, Pocuţia şi Podolia, precum şi alte denumiri geografice, în special râuri.

Prima hartă a Moldovei (mijlocul sec. al XVI-lea)

Harta a influenţat cartografia zonei din secolele XVI – XVIII.
Autorul hărţii nu este cunoscut, posibil să fie polonezul Bernard Wapowski, care a realizat o hartă a ţării sale. Din aceasta nu s-au păstrat decât două fragmente, care indică acelaşi stil.
Ca o curiozitate, în sudul Dobrogei este notat toponimul Syrfia = Sârbia!
Harta prezentată se află în domeniul public întrucât drepturile de autor asupra sa au expirat. În Uniunea Europeană, Statele Unite ale Americii şi în alte ţări, termenul dreptului de autor este valabil pe durata vieţii autorului plus 70 de ani.

About nelucraciun

I'm a young spirit in an old body.
Galerie | Acest articol a fost publicat în Hărţi, hărţi vechi, Istorie și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

31 de răspunsuri la Hărţi istorice. Prima hartă a Moldovei. Sec. al XVI-lea.

  1. Hronic spune:

    Targorod este numele folosit pentru orasul Roman. S-a interpretat ca poate semnifica orasul tarului (al lui Roman Voda) sau poate insemna targul cetatii (al Cetatii noi a Romanului).

  2. Octavian Radu spune:

    @Hronic, e buna logica ta. Sincer nu stiam ca asa se numea orasul Roman.
    Tarigrad speau romanii Constantinopolului, adica orasul tarului(al imparatului, al sultanului). Aici as mai face o mica observatie, in legatura cu etimologia cuvantului tar. Tar vine de la Caesar🙂

    @Nelu Craciun, am si eu o curiozitate.
    Termenul de „ban” desemnand un titlu nobiliar este un titlu turanic(probabil protobulgar). Croatia avea un ban de exemplu. Iar la noi apare in istorie Banatul de Severin(adia Oltenia); chiar si astazi se mai foloseste expresia „in Banie” facandu-se referire la Craiova. Ca sa nu mai vorbesc de marele ban al Craiovei care era cel mai mare dregator din Tara Romaneasca.

    Dar termenul de Banat, referindu-se la zona de Vest a tarii ce origine are ?

    • nelucraciun spune:

      1. Banatul de Severin a cuprins o parte din vestul Olteniei si estul Banatului. Era o provincie de granita, o marca. Se afla sub suveranitatea regatului maghiar, disputat si de voievodul valah. Dupa momentul Mohacs, partea rasariteana a provinciei a fost adaugata Tarii Romanesti, iar in partea vestica s-a format Banatul de Lugoj-Caransebes, inclus Transilvaniei. Asta in timp ce partea centrala si vestica a ceea ce numim Banatul istoric a format eyaletul de Timisoara (dupa 1552), sub suveranitate otomana. Pana la tradarea lui Barcsay Ákos, care a cedat Banatul de Lugoj-Caransebes otomanilor.
      2. Este suficient de nebuloasa originea numelui Banat. Pentru ultimele cercetari va recomand studiile lui Sorin Fortiu. Urmati si linkurile din articol:
      http://www.banat.ro/1685.htm

      • Octavian Radu spune:

        Multumesc pentru raspuns.

        PS : Am gresit, termenul de ban nu este protobulgar, ci avar…ma rog, tot turanic.

    • Hronic spune:

      @octavian radu
      Orasul Roman este prezentat in unele lucrari si cu numele de Targul Tarii de Jos (a Moldovei), datorita faptului ca era capitala Tarii de Jos si resedinta a celei de a doua episcopii (avand si titulatarura de mitropolie).
      Am prezentat istoria orasului pe site-ul roman-romania.ro

  3. Timotei Rad spune:

    Sunt student la Cartografie la UBB si in licenta mea o sa inserez si un capitol despre istoria cartografiei in Romania, harta aceasta mi-a fost de real ajutor! Felicitari si multumesc!😀
    Toate cele bune.
    PS: sunt binevenite recomandari bibliografice legate de istoria cartografiei in Romania pentru ca in afara de internet…se gasesc ft putine.

  4. Timotei Rad spune:

    Nu stiti cumva ce dimensiuni avea originalul? O scara aproximativa deasemenea?
    Multumesc

  5. Sorin FORŢIU spune:

    Mult stimate domnule Craciun;
    Referitor la acesta harta, recomand si Victor ANDREI, „Problema paternităţii hărţii Moldovei din secolul al XVI-lea atribuită lui Georg Reicherstorffer”, în „Lucrările Seminarului Geografic „Dimitrie Cantemir””, Nr. 8, 1988, pp. 427-432 + o hartă;
    disponibil la http://www.seminarcantemir.uaic.ro/doc/PGSDC_No_8_p_427.pdf
    Sa auzim numai de bine,
    Sorin Forţiu
    http://www.banat.ro/academica.htm

  6. Sorin FORŢIU spune:

    Referitor la acesta harta, recomand si studiile lui:
    -Victor ANDREI, „În legătură cu harta Moldovei din secolul al XVI-lea, atribuită lui Georg Reicherstorffer”, în „Lucrările Seminarului Geografic „Dimitrie Cantemir””, Nr. 7, 1987, pp. 257-261;
    http://www.seminarcantemir.uaic.ro/doc/PGSDC_No_7_p_257.pdf
    -Victor ANDREI, „Problema paternităţii hărţii Moldovei din secolul al XVI-lea atribuită lui Georg Reicherstorffer”, în „Lucrările Seminarului Geografic „Dimitrie Cantemir””, Nr. 8, 1988, pp. 427-432 + o hartă
    http://www.seminarcantemir.uaic.ro/doc/PGSDC_No_8_p_427.pdf

  7. Sorin FORŢIU spune:

    Termenul BAN (cu intelesul de conducator al unei regiuni) nu este nici protobulgar, nici bulgar, nici avar, nici cuman, nici peceneg, nici turanic, nici prototuranic😉, nici turcesc, nici dacic, nici romanesc, nici unguresc (chiar daca l-au folosit!), nici sarbesc, nici slav, nici …

  8. delorin spune:

    Iti apreciez mult munca si hartile, dar iar dai informatii gresite. Daca ai fi citit cum trebuie cele 2 articole exceptionale pe care le recomanzi, ai fi vazut ca aceasta harta apare abia la editia din 1595, cum este citata altfel peste tot si nu in 1550. Incerca sa fii mai atent sau chiar sa te si corectezi, pentru ca unii vor lua de bune informatiile tale asa cum m-ai facut sa ma intreb daca nu cumva intre timp a fost gasita o editie a Corografiilor lui Reichersdorffer care sa demonsteze aparitia hartii in 1550!

    • Timotei Rad spune:

      Tin minte ca si eu am sesizat eroarea asta! Pacat ca nu am semnalat-o.
      Legat de mica eroare, „delorin” sunt curios care e? Sunt la lucru si nu mai am notitele articolelor lui Andrei,e cumva ceva legat de autorul hartii? Am vazut alte surse spunand ca autorul hartii ar fi altul. Daca mai gasesti alte articole de Andrei Victor te rog posteaza aici un comment ca sa i-au si eu la cunostiinta. Mersi
      Cele bune

    • nelucraciun spune:

      @delorin:
      Multumesc pentru apreciere.
      Totusi, aici, la paragraful al doilea de pe prima pagina, scrie despre despre editiile 1550 si 1595, ca sunt insotite de harta:
      http://www.seminarcantemir.uaic.ro/doc/PGSDC_No_7_p_257.pdf
      Cele doua linkuri au fost puse de un vizitator al blogului. Marturisesc ca doar am “rasfoit” materialele respective. Mai marturisesc ca sunt doar un pasionat al hartilor vechi, legate de spatiul romanesc si, in special, de cel banatean. Incerc sa adun la un loc harti sau decupaje din harti, aflate in domeniul public, pe aceste tematici. Insotite de un minim de comentarii.
      Observatiile sunt binevenite. Totusi, nu sunt lamurit in privinta aspectului aratat de dvs..

  9. delorin spune:

    Inca ceva! As vrea sa il gasesc pe autorul articolelor! Victor Andrei! Cum as putea da de el ? Il cunoaste cineva? Sunt curios daca a mai publicat ceva! Undeva e o mica eroare in demonstratia lui!

  10. Ovidiu spune:

    Pot confirma ca aceasta harta apare prima data in 1595 si nu are nici o legatura cu Reichersdorfer. Micile brosuri ale lui Reichersdorfer din 1541 si 1550 nu au harti atasate. Cartea in care apare si textul lui Reicherdorfer in 1595 contine doua harti: a Transilvaniei si aceasta harta a Moldovei (in ilustratia din articol intr-o republicare din 1746).

    Ca si continut cartografic harta se bazeaza pe harta lui Wapowski numita „Polonia et etiam Hungaria ac Valachia, Turchia, Tartaria et Masovia”. Desi nu se cunosc decat cateva fragmente din aceasta harta foarte importanta, acestea arata si zona gurilor Dunarii. In acel fragment se vede ca harte „lui Reichersdorfer” este bazata pe Wapowski. Harta e gravata in atelierul lui Hogenberg in Koln (atelier recent infiintat de catre acest important gravor de harti).

  11. delorin spune:

    Multumesc de informatii! Deci domnul Neumann a folosit sau inca foloseste un pseudonim….voi incerca sa il caut! Stimabile Ovidiu, aveti cumva harta lui Waponsky la care faceti referire? Va dau o adresa de mail? Sunt foarte curios! Demonstratia lui Victor Andrei este valida pana la un punct…chiar daca demonstratia si intuitia lui este corecta in ceea ce priveste originile poloneze a asa zisei harti ale lui Reichdorffer. Sincer dupa ce am citit si relatarile lui reichdorffer din Volumul I, calatori straini ingrijit de MAria Holban, mi-am scimbat putin parerea despre Reichersdorffer!

  12. delorin spune:

    Scuze pentru greseli! Calatori straini! Schimbat…etc…viteza ucigatoare de oameni!🙂

  13. Timotei Rad spune:

    Ovidiu si Delorin,
    Aveti publicatii legate de istoria cartografierii teritoriilor romanesti? Daca da va rog postati un link pentru ele pe acest forum sau un e-mail pe radtimotei@yahoo.co.uk. Deasemenea orice viitoare publicatii va rog sa le semnalati. O sa fac acelasi lucru in momentu in care o sa am si eu publicatii (in iunie o sa apara primele 2 si am inceput munca la inca 2).
    As fi si eu foarte recunoscator pentru un scan al hartii lui Waponsky, sau macar informatii unde o pot gasi.
    Multumiri dlui Nelu Craciun pentru faptu ca a creat aceasta platforma de comunicare in ale istoriei cartografiei!
    Cele bune tuturor!

  14. paulburlan spune:

    ma bucur ca se mai ocupa cineva de istoria noastra

  15. nelucraciun spune:

    Si eu ma bucur ca mai sunt multi oameni pasionati de cunoasterea istoriei! Cele bune! Sanatate buna!

  16. harlau625 spune:

    Caut o hartă a ținuturilor Moldovei. Mai precis a Moldovei de Sus, ținutul Hârlău. Poate îmi dați o sugestie unde să o caut! Este interesantă harta Moldovei din timpul lui Ștefan cel Mare de la mănăstirea Putna, care din păcate nu este corectă. Harta se află în muzeu, și nu se permite fotografierea. Aveți un blog interesant! Precis voi mai trece pe aici. Cu deosebit respect!

    • nelucraciun spune:

      Ma bucura sa gasesc oameni interesati de istoria locala a tinutului de bastina. Prin intermediul blogului am cunoscut mai multi asemenea pasionati, din toata tara. Eu sunt, in primul rand, interesat de istoria locala a districtului marginit de dreapta cursului inferior al Pogoniciului si Timis. Acolo a fost districtul medieval Cheri, districtul turcesc Cerini, districtul Cheveres de sub stapanirea imperiala, apoi plasa Buzias, infintata in a doua jumatate a secolului 19. Nu m-a preocupat, in mod special, cartografia Moldovei, desi am radacini in sudul Moldovei. Primul Craciun dintre ascendentii mei, despre care am cunostinta, s-a nascut in Moldova, in 1712, a deslusit tainele preotiei in Ardeal, cu dascalul Vasile Moldoveanul, a fost hirotonisit la Bucuresti de mitropolitul Tarii Romanesti si a slujit in Banat, la Calacea. Ce ziceti de asa destin?
      Daca voi gasi ceea ce va inteeseaza va voi informa negresit.
      Multa sanatate va doresc!

      • harlau625 spune:

        Mulțumesc pentru amabilele dv. aprecieri. Eu am rădăcinile pe valea Tarcăului, aproape de Bicaz. Insă cei 35 de ani în slujba țarii ca ofițer, m-a dus prin 5 garnizoane din Dobrogea, Muntenia și Moldova. Ultima fiind normal Hârlăul, unde am descoperit o localitate cu o istorie fantastică, ce merge până la primii Mușatini. Am scris 3 cărți și sunt într-un stadiu avansat la a patra: „Tinutul Hârlău” – monografie. Poate scoateți și dv. o carte. Toate trec, cărțile rămân și intrăm în eternitate! Multă sănătate !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s