Gândacii şi viermii care au distrus roşiile din grădina mea de la oraş

Iată, o nouă provocare a adus sfârşitul verii în faţa grădinarilor cultivatori de roşii: larvele moliei Helicoverpa Armigera, omizi care în stadiul I şi II rod epiderma frunzelor, iar în stadiul III sapă caverne adânci în fructe, depreciindu-le şi distrugându-le.
Din păcate, după sosirea mea din concediu, am întâlnit prezenţa masivă a acestor dăunători în grădina mea de la oraş. Am încercat infuzia de vetrice, stropind abundent plantele, din păcate fără vreun efect vizibil. Poate, dintre ceaiurile uzuale în grădinăritul organic, să aibă efect cel de pelin. Nu l-am putut încerca, în zona unde locuiesc creşte spontan doar pelinul negru (pelinariţa), despre care literatura consultată spune că este puţin eficient. Ar mai fi ambrozia cea cu frunze ca pelinul, o plantă deosebit de invazivă şi deosebit de alergenă, dar, în lipsa vreunei referinţe în literatură, nu mi-am făcut curaj să o încerc.
Consultând internetul am găsit că pentru combaterea biologica sunt utili indivizi de Trihogramma de la SC Deraton SRL – Timişoara, unde se cresc şi se comercializează .
Sunt nişte viespi care îşi depun ouăle în cele ale a numeroase specii de insecte dăunătoare.
Se mai poate încerca stropirea cu infuzie – decoct de pelin, ardei iute în momentul ivirii omizilor. Iar toamna, dupa recoltare, săparea dâncă, pentru a aduce la suprafaţă pupele.
În literatura de origine americană, unde legumele sunt afectate mai ales de către viermele cu corn, larvă a moliei Manduca Quinquemaculata, se recomandă utilizarea soluţiilor organice cu Bacillus thuringiensis sau a plantelor însoţitoare limba mielului (Borago officinalis). Aceasta protejează şi ajută legume ca spanacul, vărzoasele, castraveţii şi chiar căpşunii. Plantată între tomate, produce confuzie moliilor care încearcă să depună ouăle din care ies viermii cu corn ai tomatelor. Unii autori consideră limba mielului un companion universal, alături de crăiţe şi gălbenele.
Pentru combatere chimică există numeroase substanţe, mai mult sau mai puţin eficiente.
Ca şi când proliferarea acestui dăunător nu ar fi fost deajuns, au apărut şi gândacii puturoşi, semnalaţi în comentariile care au urmat articolului citat.
Aceste insecte sunt de obicei găsite în grădinile de legume. Atacă tomatele, dovlecii și fasolea. Ele se disting prin forma de scut . Sunt de culoare maro sau verde. Pachete mici de ouă albe, în formă de butoi pot fi văzute sub frunze. Săpunurile insecticide sunt eficiente împotriva larvelor. Pentru eliminarea adulților se recomanda adunarea lor manuală. Controlul buruienilor în care iernează gândacii reprezintă, de asemenea, o idee bună.
Un click pe prima fotografie vă va permite vizionarea tuturor imaginilor din galerie, însoţite de explicaţii.

About nelucraciun

I'm a young spirit in an old body.
Galerie | Acest articol a fost publicat în Banat, eco, Foto, Fotografie, Grădină, Natură și etichetat , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

21 de răspunsuri la Gândacii şi viermii care au distrus roşiile din grădina mea de la oraş

  1. Victoria spune:

    wow,dar la tine si-au dat intalnire toti si si-au facut de cap pana nu au mai putut😦
    La mine a fost doar viermele ala verde.La anul nu mai pun deloc rosii,vinete si ardei la mosie (ca asa ii zic eu la gradina ca e separata de terenul cu casa) si voi pune doar la gradina de langa casa. Ca intrasera si in vreo 2 vinete si cativa ardei.

  2. Mirelun spune:

    Aceeasi invazie am avut si eu , si viermi si gandaci . MAre parte din rosii au fost distruse .Deci trebuie sapat adanc?

    • nelucraciun spune:

      Pupele moliei a carei larva sunt omizile care ne papa rosiile, ierneaza in sol. E util sa fie scoase la lumina, la inghet.
      Cat despre gandacii puturosi, nu stiu. Se pare ca ierneaza ca adult, prin crapaturi de lemne, poate sub mulci, nu stiu.

  3. phlox spune:

    Interesant material. As mai adauga (cu toate ca ai amintit la un moment dat) faptul ca eu am mai folosit si detergent biodegradabil (1 lingura la 3 l de apa si o lingurita de ulei, cu care am amestecat detergentul), infuzie de foi de ceapa si, fireste, am cenusit, ori de cate ori am fost pe la „mosie”, adica o data la doua-trei saptamani, rareori o data la o saptamana. Am avut un vizitator la un ardei, iar puciciosii au dat tarcoale, mai curand, agrisului decat rosiilor, care, la mine, sunt inconjurate de craite, ventricea, lofant, busuioc, coriandru. Vreau sa cred ca ceea ce le-am administrat a fost cu folos. Stiu ca anul trecut si-au facut treaba (solutiile-pomezile) din plin. Spor la gradinareala!

    • Victoria spune:

      Iti citesc mereu comentariile si ,mai ales,postarile si tare mi-ar place sa iti vad si gradina. Fa-ti macar un album cu poze,rogu-te😛

    • nelucraciun spune:

      Multumesc pentru sfaturi, sper ca la anu’ va fi mai bine.
      Anul acesta se pare ca a fost, prin toata tara, anul gandacilor puturosi si al larvelor de molii.
      Imi pare rau doar ca, dupa ce am scapat rosiile atacate in primavara de virusi, gasesc, la intoarcerea din concediu, aceasta noua pacoste, atacand in totalitate cultura din gradina de la oras.
      Ce-i acela lofant?

      • phlox spune:

        Plante aromatice, dar si medicinale, Agastache foeniculum, cel cu floare albastru-lavandiu i se mai spune menta coreana, si Agastache tibeticus, cel cu floare alba (proprietatile sale curative fiind mult mai puternice decat ale celuilalt, dar sunt aproape la fel de aromate si minunate) Cat de curand voi face un material despre el si-l voi posta pe hobbygradina.ro, cum fac de obicei😉 )
        Cu drag

  4. Mirelun spune:

    Am gasit aici informatii despre aceasta Molie a tomatelor , Tuta absoluta . http://portal.4garden.ro/un-daunator-extrem-de-periculos-al-tomatelor/
    Similar cu descrierea dumneavoastra . Am citit si despre capcanele cu feromoni care atrag masculii si semnaleaza aparitia in cultura a insectelor.

  5. SB spune:

    Pelin se gaseste pe malul Timisului la Cheveres. Asta cu Limba mielului o fi valabila la omida moliei, ca vreo doi ani cand am avut multa in gradina, nu am avut omizi. Anul trecut, am mai rarit-o si au aparut cateva omizi. Gandaci puturosi insa am avut puzderie. O sa incerc si eu anul asta cu solutia cu detergent.

    • nelucraciun spune:

      Succes!
      Mulțumesc pentru informație.
      Intre timp am facut rost de seminte de pelin alb (acesta este cel bun), din două surse: un plic din Spania, altul din Germania. Pe malul Timisului, la Cheveres este pelin alb sau negru? Cel negru se găsește cam peste tot, dar nu are aceeași eficiență. Eu nu am vazut, în flora spontană din Banat, pelin alb. Cel negru nu este amar (dacă rupi o rămurică și pui pe limbă). Apoi mai este posibilă confuzia cu ambrozia cea cu frunze ca pelinul, care este amară și a invadat, de câțiva ani, vestul țării. Pelinul alb este amar și are frunzele argintii și pe față și pe dos. Cel negru, numai pe dos, ambrozia are frunze verzi. Sper că nu v-am plictisit.

      • SB spune:

        E pelin alb. Locul unde am gasit eu se afla in dreptul unei plaje de pe malul Timisului, langa padure, dupa ce se trece digul, la dreapta cam 1-2 km. Este si coada soricelului, coada calului, sulfina, iar in tufarisul dinspre mal, marul lupului. Si bineinteles o gramada de teposenii. Cunosc si celelalte plante de care aminteati.

      • nelucraciun spune:

        Adica trecand digul, pe partea cu tabara, catre Sarbova?

  6. george spune:

    Buna ziua George ma numesc si am si eu aceeasi problema cu invadatorii pe rosii …pana acum care e cea mai eficiena metoda de combatere ? multumesc mult …cea naturista sau cea chimica ?

    • nelucraciun spune:

      1. Viermi nu am mai avut in ultimii doi ani. Nu stiu daca din cauza plantelor companion cu care am umplut gradina, sau din alta cauza.
      2. Gandacii puturosi, care sunt insecte alohtone, precum gandacii de Colorado, nu au pradatori naturali in partile noastre. De aceea trebuie sa jucam noi rolul pradatorilor. Voi scrie un articol despre combaterea, cu mijloace diferite de cele oferite de chimia de sinteza, a acestora. Culegerea manuala este f. dificila, aproape imposibila. De aceea recomand aspirarea cu un mini aspirator cu baterii reincarcabile si cu valva care sa impiedice iesirea ganganiilor. In lipsa acestuia, o buna eficienta o are si scuturarea intr-o galetuta cum sunt acelea de 1 litru pt. smantana. In galetusa vom avea cam 1/3 – 1/2 plin cu solutie de apa cu sare. Ajunsi in aceasta solutie dau, rapid, ortu’ popii. Altfel scapa. Incercati sa colectati tot ce vedeti, larve sau adulti.
      In ceea ce priveste mijloacele chimiei de sinteza, banuiesc ca sunt mai eficiente, insa cu desavantajele cunoscute. Nu stiu exact, nu le-am aplicat in aceste cazuri.
      Succes!

  7. Ruxandra spune:

    Buna seara,

    Ma bucur ca am gasit acest articol, De la sfarsitul verii am inceput sa ne confruntam si noi cu acesti gandacei urat mirositori care au facut prapad in rosii si ne-au umplut gradina intr-un ritm foarte alert.
    E buna idea cu aspiratorul, insa pentru anul acesta e tardive, deja aproape s-au dus rosiile.
    Ce ma intereseaza pe mine e ce sa fac ca sa nu ma trezesc si la anul cu ei? Este primul an in care ma confront cu asa ceva.
    Apreciez mult raspunsul dvs. daca stiti cumva ce ar trebui fact acum in toamna/iarna ca sa nu avem aceasta surpriza neplacuta si la anul.
    Multumesc mult!

    • nelucraciun spune:

      Am cercetat mult pe internet problema. Se pare ca nu pot fi starpiti. Dupa cum se exprima, plastic, pe un forum, un gradinar american, „doar bomba atomica ii poate distruge” Sunt cateva substante de sinteza care, se pare, ii ucid. Eu am incercat, ca metoda organica, uleiul de neem, atat emulsionabil cat si obisnuit, in amestec cu sapun lichid si apa, fara nici un rezultat. De altfel, producatorul uleiului emulsionabil specifica clar, pe ambalaj cat si in instructiuni, ca nu are efect asupra acestor gandaci. Singurele metode de control sunt scuturarea intr-o galetusa continand solutie salina
      sau aspirarea cu un aspirator cu supapa. Desigur, aceste metode pot fi rafinate, sper sa gasesc, in iarna, timpul necesar pentru un update la articol.
      Am constatat ca puiaza mai ales pe plante din grupa verzei, cel mai mult le plac guliile in al doilea an, sunt inebuniti dupa pastaile acestora. Concentrati pe aceste tufe pot fi usor adunati.
      Insa adultii zboara, asa ca vor veni mereu altii, mai ales dupa treieris.
      Larvele manifesta oarece teritorialitate, nu parasesc planta pe care au eclozat. Inlaturarea frunzelor de la baza tomatelor, dupa o vreme, duce automat la elinarea oualelor depuse pe acestea. Iar niste plante aerisite, conduse pe cel mult doua sau trei ramuri, permite eliminarea eficienta a ganganiilor.

Lasă un răspuns

