Scrisori din America. American-style gardening.

Dacă azi toată lumea vrea să mănânce bio sau eco atunci de ce n-aș vrea și eu ?? Zis și făcut, dar nu prea știu cum, că-s ba în România, ba dincolo-n America. Hai să-ncerc, poate și amercanilor li s-a lehămițit de supermarket-uri, Garden Fresh marketuri și alte prăvălii care-ți bagă sub nas legume și fructe cu eticheta bio garantat.

Aici în America, o respectabilă instituție ce poartă denumirea Naperville Park District e un fel de “Mama Leone” cumsecade și bună la toate, îți dă ce vrei și ce nu vrei, distracție, sport, muzică sau cultură, uneori pe bani, alteori “moca”, adică fără bani. Îmi iau inima-n dinți, mă prezint la Park District și spun că doresc să primesc o palmă de teren, pe care să-l cultiv cu legume, că vreau “să trăiesc bine și bio”. “Oh, dar nu e nici o problemă”, îmi spune din spatele ghișeului dna. Debbie Kreitzman. „Ați picat exact la țanc !!! Peste exact o lună se dă startul la campanie”.
Aproape că nu-mi vine să cred !!! Dna. Debbie îmi prezintă un uriaș panou, care este de fapt o hartă cu poziția tuturor loturilor care vor fi puse la dispoziția truditorilor pământului. Locația este undeva pe West Drive, unele dintre loturi sunt deja ocupate așa că-mi aleg poziția G19, aproape de drum și de fântâna de la care vom lua apă. Toată afacerea asta costă 25$ pe an, cu acces gratuit la apă și la grămada de îngrășământ organic, care pe românește se numește „căcat de cal dospit”.

Câteva sute de loturi, mai precis 515, aranjate cochet, cu alei de circulație auto între loturi, fiecare lot măsurând cam 30 de metri pătrați. Asta da organizare!!! Pot intra cu mașina și am loc de parcare asigurat lângă lot, pe baza unui tichet cu numărul lotului. Avem acces nelimitat la două grămezi uriașe de compost și bălegar. Districtul are o singură pretenție. Excesul de produse din recoltă să-l donăm Districtului, care–l va dona unor case de copii. Brava lor !!!

Pe 4 Mai deja-i forfotă mare. S-a dat startul și fiecare-i curios ce face vecinul de lot. O doamnă scormonește pământul cu o mașinărie de care nu știam că există. Dl. Harold ne spune să nu ne aventurăm cu roșiile că–i prea devreme, că mai vine un îngheț și dacă nu-l ascultăm dăm chix. Îl ascult, că face treaba asta aici cam de de 30 de ani.

Districtu ăsta e grijuliu și pedant. Face arăturile, mărunțește terenul, împarte loturile și pune câte-o tăbliță la fiecare. Vii la totul gata. Mi-am luat rolu-n serios și-am pregătit răsaduri din semințe. Aștept cu răbdare să văd cum vor arăta “tomato brandywine”, “Gold rush bean”, Picklebush cucumber” sau “eggplant early long purple”.
Îmi zboară gându la România. Oare conaționalii mei orășeni din Timișoara n-ar putea să mănânce și ei Bio ??? Ia să dinamizez eu personalul ăla de la primărie și să-l scot din somnul lui dulce. Să facă și ei cum face Park Districtul ăsta din Naperville de vreo 40 de ani. Și asta chiar de mă vor înjura că le stric liniștea. .
Timișorenii habar n-au ce lucruri minunate se întâmplă in alte locuri de pe planetă, dar voi avea grijă să afle și ei !!! Să trăim BIO !!!!
Naperville , Mai 2013
Tiberiu Marcovici

About nelucraciun

I'm a young spirit in an old body.
Galerie | Acest articol a fost publicat în America, Banat, eco, Economie, Grădină, Natură, Social, Timişoara și etichetat , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

