Straturi experimentale în grădina mea

Grădina mea de la oraş, astăzi restrânsă la doar o treime din teren, cca. 250 mp, n-a mai văzut, de un sfert de secol, gunoi de grajd. Atunci am adus o căruţă de gunoi de oaie. În afară de gunoiul produs de animalele din gospodărie (iniţial ţineam câte un porc şi găini, ocazional iepuri; porci nu mai avem de 20 de ani, găini de vreo 10; în prezent ţinem doar doi căţei Labrador şi două mâţe obraznice, însă dejecţiile acestora nu sunt bune pentru grădină) am mai aplicat, câteodată, rar şi în cantităţi mici, îngrăşăminte chimice.
În urmă cu doi ani mi-am amenajat compostiera. Anul trecut am împărţit o parte din grădină în straturi late de cca. 1,2 m, şi 0,6 m pe lângă gard. Între acestea am amenajat poteci late de 0,5 – 0,6 m, unele acoperite cu dale din beton, altele cu pietre de râu şi unele cu cărămizi. Cele care au rămas, majoritatea, le-am acoperit cu tocătură din crengi.
De pe poteci, fără a călca straturile, am acces, cu mâinile, în orice zonă a acestora.

2014.01.03 Straturi experimentale
În afară de straturi am o parcelă cu zmeură (cca. 100 de tufe), două parcele cu căpşuni, parcela conţinând solarul (2,5×2,5=6,25 mp), parcela cuprinzând tufa smochinului şi fântâna, precum şi încă o parcelă nesistematizată.
Dar să revin la straturile mele late de 1,2 m şi 0,6 m. Trei dintre acestea sunt amenajate în tehnica straturilor înălţate, descrisă de Sepp Holzer: o groapă de cca. 0,5 m adâncime, umplută cu lemne şi alte deşeuri vegetale, apoi compost după posibilităţile momentului, pământ rezultat de la săparea gropii, mulci. Stratul aflat sub tunelul din polietilenă, aflat în fotografie în dreapta sus este ultimul amenajat după această tehnică.
Pentru alte straturi nu am mai săpat groapă, sau am săpat o groapă de maxim 20 cm. adâncime. La bază am pus compost, din nou după posibilităţile momentului, apoi pământ şi deasupra mulci. Acestea le-am numit straturi semiînălţate. Straturile de sub solar, apoi încă 3,5 straturi şi parcela nesistematizată se încadrează în această categorie. Două straturi cu perene, straturile cu căpşuni, stratul cultivat, în principal, cu hrean, stratul îngust aflat de-a lungul gardului, stratul cu lalele şi încă 2-3 straturi sunt aşa cum au fost înainte de sistematizare, cu amendamentul că, periodic, împrăştii pe acestea diverse materiale organice, mulci, zaţ de cafea, din care, săptămânal, fac rost de cca. 5 kg (în stare umedă), uneori cenuşă. De asemenea, pe aceste straturi cultiv, periodic, aşa numitele îngrăşăminte verzi: mazăre, hrişcă, chiar grâu. Cinci straturi, mai exact patru straturi şi două jumătăţi, le-am amenajat, în această iarnă, în decembrie şi în ianuarie, conform metodei canadiene care reproduce procesele de regenerare a solului întâlnite în păduri. Tehnica este cunoscută sub numele BRF, iniţialele de la fr. bois raméal fragmenté, engl. ramial chipped wood, prescurtat RCW. Deasupra solului am aşternut un strat gros de minim 3 cm de tocătură de crengi verzi de foioase. Deasupra acestuia am împrăştiat un strat subţire de sol, pentru a acoperi tocătura. Literatura recomandă înglobarea acesteia în sol, însă eu am avut o grămadă de pământ rămasă de la amenajarea zonelor cu gazon din curte şi nu ştiam cum să scap de ea. Acum nu am decât să aştept ca fungii, râmele şi microorganismele să-şi facă datoria şi să refacă un sol secătuit. A, să nu uit! Deasupra am mulcit cu frunze de arbori şi arbuşti, parţial descompuse. Se pare că râmele îşi fac datoria, înglobându-le în sol. Pentru că o mare parte dintre frunze au dispărut, doar puţine au fost duse de vânt în alte părţi ale grădinii.

About nelucraciun

I'm a young spirit in an old body.
Galerie | Acest articol a fost publicat în eco, Economie, Foto, Fotografie, Grădină, Imagini, Natură și etichetat , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Straturi experimentale în grădina mea

  1. vasile spune:

    A fost ceva de munca, totusi, acum a ramas semanatul si ingrijirea.
    Pentru stratul de frunze, din ce stiu, cele mai bune sunt considerate frunzele de tei, atat pentru obtinerea compostului de frunze cat si pentru mulcire asa ca daca ai in zona poti sa incerci (eu i-am curatat terenul vecinului pe sub tei ca el voia sa le dea foc). O seara frumoasa.

    • nelucraciun spune:

      Am pus şi eu vreo două găleţi de frunze de tei pe un strat.
      Ce e interesant e că, în bună măsură, până la sfârşitul iernii, indiferent dacă erau de tei sau de alte foioase, au cam dispărut. O fi împrăştiat şi vântul din ele, dar cred că principala cauză au fost râmele. Pur şi simplu le trag în pământ.
      Am găsit grămadă de râme adunate chiar şi pe asfalt sub frunze umede de nuc! Cele bune!

  2. Aurora spune:

    Ce-mi place tot ce scrii,bravo ma bucur ca am gasit blogul tau ,ma simt mai aproape de casa ! Salutari

  3. simf spune:

    (si coji de oua maruntite, pe langa zat de cafea si cenusa)

    • nelucraciun spune:

      Arunc in compostiera si cojile de oua din gospodarie. Insa la mine, in amandoua gradinile, solul e cam bazic si nu sunt fan nici al cojilor de oua, nici al cenusei. Cenusa mai presar contra limacsilor si, normal, ramane acolo.

  4. Vlad spune:

    Vreau sa sufoc iarba dintr/o (mini)livada si am nevoie de o cultura care creste rapid si tine umbra, asa ca o sa apelez la hrisca.

    1.Merge, oare, hrisca plantata din pungile de la mag. naturiste?!
    2.Ai gasit pe undeva samanta de hrisca fara coaja, cea din care faci direct faina?!

    Multumesc mult

    • nelucraciun spune:

      Nu frecventez magazinele naturiste. Nu stiu de hrisca fara coaja. In principiu hrisca seminte de la magazine ar trebui sa fie buna. Dar umbra mai mare tine facelia.

      • Vlad spune:

        Am nevoie de proteinele din semintele de hrisca pentru gaini si de masa verde pt compost.
        Am inceput cu facelia de anul acesta pe un lot mic, iar la anul, avand mai multe seminte, am sa maresc suprafata.

        Multumesc.

Lasă un răspuns

