Prima roşie coaptă

Văd că nicicare dintre grădinarii pe care îi urmăresc pe net, şi nu sunt puţini, se poate lăuda cu prima roşie coaptă din acest sezon. Din păcate nici eu. Atât în solar, cât şi în grădină, am roşii cu gogonele, în special Principe Borghese, San Marzano cu creştere nedeterminată, soiuri cu fructe mari, de culoare roşie, unele din seminţe salvate în familie şi pierdute mai mulţi ani, apoi regăsite, altele din seminţe de la Nicolae, unele cu fructe mari, rozalii, cumpărate, la suprapreţ, anul trecut, din piaţă, precum şi cele trei plante de roşii galbene sălbatice, din seminţe cumpărate din Germania. În rest multe plante cu flori, dar şi unele mai mici, semănate târziu. Toate din răsad propriu.

Iată că, acum cinci zile, fiică-mea cea mare, care e doctoriţă în centrul geometric al Germaniei, în sudul landului Thuringia, la poalele muntilor Hartz, îmi trimite pe email o fotografie cu prima roşie pârguită, dintr-unul din ghivecele ţinute în aer liber, pe o terasă.

se coc rosiile

Aha, mi-am zis eu, marele grădinar, plantă cumpărată din magazin cu gogonele pe ea şi, pe deasupra, cu frunzele pătate! Iată însă că ieri Alexandra mi-a mai trimis o fotografie: prima roşie coaptă din grădina de pe terasă.

prima rosie coapta

Nu în vreo ţară mediteraneeană, nici măcar în România, nu în seră, nici în solar, ci în inima Europei, în aer liber. Este, totuşi, adevărat, că răsadul a fost produs în seră.

About nelucraciun

I'm a young spirit in an old body.
Galerie | Acest articol a fost publicat în eco, Foto, Fotografie, Grădină, Imagini, Natură și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

8 răspunsuri la Prima roşie coaptă

  1. Mihaela C.P. spune:

    Foarte frumos ca intr-o tara care de regula e cunoscuta cu temperaturi mai scazute decat la noi, are deja rosie/rosii coapte. La noi, la Campina, cel putin la noi in gradina anul asta vom fi in intarziere comparativ cu alti ani in privinta rosiilor coapte, atat datorita vremii reci, cat si din cauza rasadurilor care nu au crescut la fel de bine ca il alti ani.

    • nelucraciun spune:

      Interesant aspectul asta cu rasadurile care, in acest an, nu au crescut bine. Anul trecut am avut o minune de rasaduri obtinute in solar, intr-o luna de zile. Anul acesta am obtinut, in mai mult de o luna, niste rasaduri sfrijite, care si-au dat drumul doar la vreo trei saptamani dupa transplantare (in solar sau in gradina). Cele mai bune rasaduri ale mele au fost rosii Principe Borghese rasarite spontan in solul solarului (rasadurile le-am avut in pahare de cafea).

  2. Dani spune:

    De aia m-ai intrebat unde-i gradina bunicului 🙂 Si el a plantat rasaduri cumparate, rosii hibride de mai multe soiuri, tufa si cataratoare. Eu am facut rasad singura si am semanat tarziu, fiindca anul trecut ma grabisem si se lungisera saracele rosii pana sa le pun in gradina. Dar vad ca primele plantate afara nu difera prea mult de sarja a doua, care sunt chiar mai stufoase si au o culoare mai sanatoasa. Cred ca in Germania primavara a fost mai putin ploioasa decat la noi. Toate cele bune si spor la gradinarit !

    • nelucraciun spune:

      Locatia este in inima Germaniei si la poale de munte. Ploua aproape zilnic. Totusi, anul acesta au fost zile cu vreme mult mai frumoasa decat in alti ani. Acolo iernile sunt mai usoare si verile mult mai racoroase decat la noi. Nu ma refer la iarna trecuta, care si la noi a fost usoara. Umiditatea este, totusi, o influenta oceanica, chiar daca oceanul este la sute de km.

  3. Gabriela spune:

    E chiar uimitor, tinand cont de meridian.
    La noi a fost un inceput de an foarte ciudat. Si acum cand scriu, afara e innorat si astept o alta repriza de ploaie, la meteo se spune ca avem iar cod galben, totul arata de parca as locui la munte.
    Rosiile mele sunt mari si verzi, dar daca nu au vazut soare decat din cand in cand, cum sa se coaca?!

  4. Carmen spune:

    Şi la noi întârzie roşiile.
    Şi tot aşa, la făcut răsad m-am străduit să fiu harnică. Dar degeaba…

    • nelucraciun spune:

      Vegetatia a inceput sa devina luxurianta. De aici incolo, orice planta se va dezvolta in ritm sustinut. Iar rosiile noastre, cultivate in solarii sau in are liber, se vor coace curand. Primele, la unii dintre noi, nu vor prinde sfarsitul lunii in starea de gogonele. Succes!

Lasă un răspuns

