Avertizare: Gândacii puturoşi redivivus

Scriam, în toamna lui 2012, despre gândacii puturoşi şi viermii care mi-au distrus recolta de roşii din grădina de la oraş.
Anul trecut nu am avut larve de molii la roşii, gândaci puturoşi au fost, însă nu prea mulţi şi s-au instalat pe fructe doar cu puţină vreme înainte de bruma de la începutul lui octombrie care, oricum, a distrus cele mai multe dintre plantele de tomate roşii.
Avem, în grădina de la oraş, o porţiune mare plantată cu zmeură. Am cules de trei ori până acum, cred că vom avea încă, cel puţin, două culesuri, cu rod de câteva kilograme de fiecare dată. Trecând printre rândurile de plante am văzut, relativ izolaţi, pe unele fructe, larve de gândaci puturoşi. Ocupat fiind cu culesul, i-am lăsat în pace. O constatare: cele mai multe au fost în zona tufei de vetrice, din care am plantat câteva ca plante însoţitoare, iar aceasta a scăpat netunsă.
Nu am făcut fotografii, mă limitez să postez una din cele ilustrând articolul menţionat.

Inspectând eu, astăzi, grădina, am rămas aproape fără grai: toţi ciorchinii, care au dat în pârg, de pe cele două tufe de mure aflate în stratul de perene au fost, pur şi simplu, invadaţi de larve de gândaci puturoşi, aflate în diferite stadii de dezvoltare. Au fost însoţiţi chiar şi de câţiva adulţi.
Se ştie că aceşti gândaci sunt foarte sprinteni, nu se lasă nicicum prinşi, în plus emană şi mirosul specific. Din fericire larvele sunt mai lente, în câteva minute am reuşit să adun către o sută de bucăţi.
Cum am procedat: Am luat o cutie de smântână, din cele de 900 grame, cu capac şi mâner, bineânţeles goală. Pe fund am presărat cam două linguri de sare din cea pentru conserve. Am adăugat apă caldă, cam până la nivelul unei treimi din cutie. Apoi m-am întors în grădină şi am scuturat, cu grijă, fiecare ciorchine de mure, în cutia ţinută dedesubt. N-a mai mişcat nici unul. Ca precauţie, totuşi, după ce am terminat, am pus capac cutiei şi am lăsat-o deoparte, până mâine.
Era seară, la doar câteva ore după ploaie, iar inspecţia sumară printre rândurile de zmeură nu a decelat, de astă dată, prezenţa, decât a unui singur adult care, oricum, mi-a scăpat.
Vă sfătuiesc pe toţi să vă inspectaţi culturile, dacă aceşti dăunători se vor înmulţi peste măsură ne putem lua adio de la roşii!

Update 1: Aici este o discuţie despre gândacii puturoşi.

Update 2 (22 iunie 2014): Este ca în filmele de groază. Pe mure mai apar câte unu-doi, sporadic. Constat că mi-au pus capac la plantele de bob. Mai sunt doua-trei pastai, restul le-au nimicit. Am gasit deja câţiva şi pe gogonele. Pe zmeură sunt destul de rari. Continui sa-i adun scuturându-i în găletuţa cu apă sărată. Un focar foarte mare am găsit pe planta de gulie în anul doi de vegetaţie, lăsată pentru sămânţă. Planta are forma unui arbust, înaltă către doi metri, cu ramuri pline de păstăi. Pe păstăile încă necoapte, din vîrful ramurilor am găsit mulţime de larve, zeci, poate peste o sută, aflate în diferite stadii de dezvoltare, alături de larve ale ploşniţei roşii a verzei (Eurydema ornata). Câte am putut, am adunat cu găletuţa, unele au scăpat. Se cere repetarea acţiunii de colectare. Am găsit larve şi pe alte crucifere aflate în stadiul de floare sau fructificare. Câteva am găsit şi pe păsăile de mazăre păstrate pentru sămânţă.

Update 3. Există mai multe specii de gândaci puturoşi (engl. stinky bugs). Cei mai comuni sunt coloraţi verde aprins şi au denumirea ştiinţifică Nezara viridula. Unii, asemănători se numesc Acrosternum hilare. Mai rari sunt cei maronii, purtând denumirea Halyomorpha halys. Toate speciile aparţin familiei Pentatomoidea.

Update 4. Cel mai cunoscut reprezentant al familiei, Nezara viridula, provine din Etiopia, dar astăzi e răspândit pe toate continentele. În Europa temperată are cam patru generaţii pe an. O parte dintre adulţi, cel puţin 20% reuşesc să supravieţuiască iernilor. În Africa tropicală există mai multe specii de insecte care parazitează acest gândac. În America temperată trăieşte o muscă, Trichopoda pennipes, care parazitează mai multe specii de insecte, inclusiv Nezara viridula, depunându-şi ouăle pe indivizii acestei specii. Această muscă, cam de mărimea muştelor comune, dar având abdomenul portocaliu, a fost adusă în Europa sudică pentru combaterea gândacilor puturoşi. Nu ar fi exclus să o vedem şi prin grădinile noastre.

About nelucraciun

I'm a young spirit in an old body.
Galerie | Acest articol a fost publicat în eco, Foto, Fotografie, Grădină, Imagini, Natură și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

7 răspunsuri la Avertizare: Gândacii puturoşi redivivus

  1. s'anda spune:

    Ooooo…avem si noi !!!Da’ nu d-aia cu model pe verde….

    • nelucraciun spune:

      Sunt 4 stadii ale larvelor, tot gandaci, cu diferite desene si culori functie de stadiu. Adultii sunt uni, verzi sau maro. Este f. important controlul cat mai precoce, altfel riscam sa ramanem fara rosii, ardei, etc.

  2. Ana Maria spune:

    Vai de mine….
    La asta nu ma gandisem…

    • nelucraciun spune:

      Oricum, nu prea avem sanse din cauza manei…doar o schimbare propice de vreme poate opri extinderea flagelului si tratamente puternice si dese, preventive, acolo unde inca nu s-a manifestat.

  3. Adrian Daniel spune:

    Bonjour!
    Un remediu fitosanitar organic, care sa inlature gandacii putorosi de pe rosii, mure, zmeura & co, nu exista?? Eu am stropit cu ceai concentrat de ardei iute si au disparut pentru cateva zile; apoi a plouat si imediat dupa ploaie au reaparut din nou… :((((((((((((

  4. nelucraciun spune:

    Doar masuri culturale preventive, pt oarece control.
    Eu i-am stropit si cu ulei de neem, bun contra unei sumedenii de gaze
    Dar la astia nu tine
    Nici chimicale de sinteza eficiente nu prea sunt
    Doar bomba atomica, cum scria cineva pe un forum

Lasă un răspuns

