Noi soiuri pentru grădina mea

Vecinul Traian s-a stabilit în Banat venind din părţile Horezului. Şi-a ridicat o casă frumoasă, a format pe lângă aceasta o grădină de invidiat, în speranţa că, la bătrâneţe, le va lăsa familiei fiului. Însă, urmând soarta atâtor milioane de tineri români, fiul şi familia acestuia au luat calea bejeniei, stabilindu-se în America. Domnul Traian se gândeşte să vândă şi să se retragă în Oltenia natală. Casa din Banat i se pare, acum, prea mare şi prea goală.
Dar casa şi viaţa vecinului Traian nu sunt subiectul acestui articol. Ci seminţele. Avea, domnia sa, o cultură frumoasă de mazăre. Mazăre semănată toamna târziu, în noiembrie, un soi deosebit care traversează iarna fără probleme şi care rodeşte timpuriu. Mi-a promis şi mie, vecinul Traian, seminţe. Astăzi l-am vizitat.
Mi-a dat să gust o tomată verde, tigrată, de 5-6 cm. diametru. Am luat o felie. Gustul autentic de altădată. Le-a adus din America. Provin din Mexic. Nu ştie cum se numesc. Sunt foarte roditoare, însă sunt şi foarte sensibile la mană. Mi-a mai dat patru fructe, spunându-i eu că doresc să păstrez fructul din care am gustat, pentru seminţe. L-am întrebat cum stă cu mana. Mi-a răspuns că prost. M-a dus în grădină. Toată cultura, compusă, în special, din inimă de bou, era puternic toaletată. Dintre cele zece plante de tomate verzi tigrate mai avea două. La celelalte a renunţat din cauza atacului puternic.
2014_07_28 Chev Tomate si mazare de la vecinul Traian
Am văzut mai multe fire de tomate care semănau cu Chery. Cam trei cm. diametru. Roşii. Nu, nu sunt Chery, mi-a spus. Sunt tomate din zona Buzăului. Nu de la staţiune. Roşii de familie. Foarte rezistente la mană. Se vedea. Mi-a dat una să o încerc. Din nou gustul autentic de altădată. I-am cerut şi pentru seminţe. Mi-a mai dat două.
Mi-a dat şi seminţele de mazăre promise. Mi-a mai dat şi altele, un soi care se seamănă timpuriu, căţărător. Un asemenea soi am şi eu. S-ar putea să fie acelaşi. Vom vedea.

About nelucraciun

I'm a young spirit in an old body.
Galerie | Acest articol a fost publicat în America, Banat, eco, Economie, Foto, Fotografie, Grădină, Imagini, Natură, Social și etichetat , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

22 de răspunsuri la Noi soiuri pentru grădina mea

  1. Ana Maria spune:

    Foarte interesanta mazarea ce se seamana toamna. Nu am auzit (bine, eu acum aud multe despre gradina). Sa aveti spor la ele, sa le mancati sanatos si sa la inmultiti🙂

    • nelucraciun spune:

      Mai intai multumiri pentru urare.
      Soiul de mazare de toamna se seamana in noiembrie, rasare pana la venirea iernii si creste cativa centimetri, stare in care ierneaza. Primavara, cand mazarea obisnuita abia se seamana, aceasta are deja gabarit.
      Se inalta pana la cca. 50 cm.
      Mazarea cataratoare (soiul meu, nu stiu daca semintele primite sunt acelasi soi) se seamana „in mustul zapezii” si se inalta chiar si pana la 2 m. Normal ca trebuie sprijinita. Mai este numita si mazare de zapada. Am cumparat acum doi ani cateva seminte, de pe internet, din pacate semintele obtinute nu au germinat prea bine si abia am obtinut cateva zeci, poate o suta de seminte, pentru perpetuarea soiului.

  2. myky spune:

    Eu am un fel de soi de cherry, le-am cumparat ca fiind negre dar culoarea lor este nedefinita, usor mov, usor roz si alete nuante asemanatoare, sunt cele mai gustoase dar sunt si sensibile insa se tin pe pozitie. Mama mea are un soi de cherry care creste fara arac aproape ca nu le uda, de sapat sau copilit nici nu e vorba.
    Interesanta mazarea!

  3. Gabriela spune:

    Nici eu nu am mai auzit de mazare pusa din toamna. Ma gandesc la aspectul practic: toamna tarziu e mai putin de lucru in gradina si plantez ceapa, usturoi si spanac, iar primavara doar astept sa creasca. Daca as gasi sa cumpar seminte de mazare de toamna, mi-ar fi mai usor.

    • nelucraciun spune:

      Eu am auzit, dar nu am vazut, pana asta-primavara, cand vecinul Nicolae mi-a aratat gradina. In care era un strat cu mazare mare-mare, pe cand cea semanata din primavara abia rasarise. L-am intrebat de unde are samanta si mi-a raspuns ca de la vecinul Traian. Mi-a promis si mie seminte, mi-a promis el mai multe si, pana la urma, a plecat cioban in munti. Dar eu actionasem si pe filiera directa, la vecinul Traian, asa ca acum am un pumn mare de seminte. Din care voi obtine, la randu-mi, seminte si abia peste doi ani mzare de consum.
      Iata, in august se poate semana mazare obisnuita pentru recolta de toamna. Daca conditiile vor fi propice – umezeala in august si sa nu fie prea cald.

  4. SB spune:

    Rosiile verzi tigrate sunt cel mai probabil Green zebra. Am si eu, tot din America, dar nu am fost prea multumita. Aspectul e haios, chiar si gustul era ok, dar aveau coaja prea groasa. Am renuntat sa le mai pun ca am altelemult mai bune. Deasemenea am si rosii tip cherry autohtone primite de la Ezeris, foarte bune si rezistente la mana si nici moliile nu se dau prea des la ele, probabil din cauza dimensiunilor mici.

  5. SB spune:

    Am selectat in cativa ani cateva soiuri dintre care unele luate din America, apoi de la un ungur care are foarte multe soiuri, dar majoritatea autohtone. Din cele de dincolo mi-au placut Black Krim, Japanese Black Trifele si un black care nu stiu exact ce e, ca a venit cu Green Zebra in pachet ( e si cel mai bun si cel mai rezistent dintre toate negrele ) si mai am Snow White tip cherry si Black Cherry, iarasi foarte bune. Foarte bune sunt si Cherokee Purple si Caspian Pink. Din toate astea pe moment cultiv doar cele tip cherry si Japanese Black Trifele si black cel far de nume care ar putea fi Black from Tula. Insa cele mai multe care imi plac la gust sunt cele autohtone, pe care l-am denumit dupa satul de provenienta sau dupa persoana de la care l-am primit. Asa am un soi foarte bun de inima de bou roz, un roz de la un belintean din piata, un galben de la o giroceanca tot din piata, altul de la San Mihai, altul de la Dudesti , altul de la Chizatau, si inca unul de la Poroina, si… In fiecare an testez doua trei fire de ceva soi nou si daca imi place il cultiv si in anul urmator. In rest, cele de care nu am fost foarte multumita le-am pus la pastrare. O mare dezamagire a fost soiul Moskvich care avea reclama urmatoare:”You have heard of chocolate recipes like „death by chocolate?” We are dubbing Moskvich „death by tomato!” Yes, it is that delicious”. Pai nu a fost de loc asa, mi s-a parut mediocru.

    • nelucraciun spune:

      Interesant ce scrieti. Totusi, referitor la rosiile de pe sate, nu s-ar putea ca unele sa fie acelasi soi? Uite eu am cumparat anul trecut din piata niste rosii „rozalii” foarte mari, mai scumpe decat cele rosii, am uitat satul de provenienta, am cultivat doar cateva fire, atat in solar cat si afara, dar nu au crescut nici pe departe ca originalul. In timp ce alte soiuri au crescut la dimensiuni normale. Din pacate marea majoritate a tomatelor mari le-am pus, prin semanare directa in gradina, la cuib, dar si prin rasad, in gradina de la tara, unde am avut un atac puternic de mana. Le-am stropit, in ordine, imediat dupa declansarea atacului, saptamanal, pe rand, cu, lapte, decoct de coada calului, din nou decoct de coada calului, macerat de usturoi, zeama bordeleza, din nou zeama bordeleza si nu prea mai am sperante. La oras am plantat in special soiuri mici, aici mana pare acum temperata, am hotarat ca maine sa nu stropesc cu nimic, pentru ca se anunta o saptamana calduroasa si uscata.

  6. SB spune:

    Am patit si eu cu rosiile de la Chizatau asa, cele pe care le-am primit erau mari, pe cand la mine au iesit mijlocii, caracter ce s-a pastrat in anii urmatori, iar din rasadurile mele, la o cunostinta la care dau in fiecare an, ies chiar mai mici. Cred ca depinde si sol si cat soare primesc. La fel si gustul poate sa difere la acelasi soi in functie de locul in care e plantat.

    • nelucraciun spune:

      Si totusi, de ce numai unele soiuri se comporta diferit in functie de sol, expunere solara? Uite, am primit anul trecut, de la un vecin de la tara, rasaduri din 3 soiuri, intre care unul similar cu cele la care fac referire: mari, rozalii. Acestea s-au comportat normal, au crescut mari, dar, din pacate au fost atacate de mana. Nu le-am cultivat decat in gradina de la tara. Astazi am reuusit sa recoltez cateva fructe aproape coapte.
      Iata o tema de studiu, pentru la anu’. Amandoua soiurile de cultivat in amandoua gradinile.
      Ma mai gandesc si la altceva. Tomatele sunt o specie care se autopolenizeaza. Dar cred ca asta nu impiedica si polenizarea de catre insecte, vant, etc. Anul trecut am primit seminte de un anumit soi si, pana la urma, am constatat ce sunt 2 soiuri. Si nu am patit asta o singura data, cu un singur soi.

  7. SB spune:

    Eu cred ca toate soiurile au variatii mai mici sau mai mari, in functie de conditiile de microclimatat din fiecare gradina. Sunt variatii la acelasi soi de la un an la altul in aceeasi gradina, deci e logic sa fie diferente de la o gradina la alta. Si influentele nu se limiteaza doar la sol si la expunerea la soare, ci conteaza si cata apa primesc, si cand, in ce faza a lunii, si or mai fi si alte influente, sunt sigura.

    • nelucraciun spune:

      De acord, dar n pot sa nu ma gandesc si la puritatea soiului, de la un an la altul!

      • SB spune:

        Da, asta deja e alta treba. Eu am si cativa hibrizi naturali aparuti prin incrucisari cu soiurile tip cherry. Nu am fost prea atenta daca se pastreaza caracterele de la un an la altul, in general sunt de talie mijlociu spre mic. Da daca sunt bune, nu ma supar sa le am in gradina. Asa si la ardeii iuti imi apar cateodata unii incrucisati. Si mi-am adus aminte ca ati scris de dovleci, o sa va scriu la articolul respectiv cum sa faceti sa aveti seminte pure.

      • nelucraciun spune:

        Ardeii polenizează prin insecte, hibridizează mult mai uşor.

  8. adrian-petru spune:

    Puritatea unui soi e destul de greu de întrețnut,asta am observat și eu în condițiile creșterii ăn solar a tomatelor.(referitor la ultimile două comentarii)
    Mazăre de toamnă-primăvară is a first.Sunt interesat,eventual la schimb.

  9. De Sfântu Ion un călduros LA MULȚI ANI !!!

Lasă un răspuns

