Fasoliţa

Fasoliţa, care mai este numită şi fasole la metru, nu este fasole. Este o cu totul altă specie. Fasolea obişnuită, Phaseolis vulgaris este o plantă care vine din America, iar fasoliţa, Vigna unguiculata, numită în engleză cowpea vine din lumea veche.
Personal cultiv, de mai mlţi ani, un soi căţărător, cu boabe negre şi păstăi lungi de peste jumătate de metru, care cresc în perechi.
Fasolita3 2012.07.22
Vom urmări fasoliţa de la stadiul de plantă de curând răsărită până la stadiul de păstăi recoltate. Aici câteva plante de fasoliţă cultivate în porumb:
fasolita si porumb 2010.05.23
Se pare, însă, că, spre deosebire de ruda sa americană, fasoliţei nu-i prea place această companie. Iată o pereche de flori din care se va forma o pereche de păstăi:

Fasolita5 2012.07.22
În continuare câteva prim-planuri cu păstăi, aici:
Fasolita4 2012.07.22
Sau aici:
Fasolita2 2012.07.22
Dar şi aici:
Fasolita1 2012.07.22
Iată şi o legătură de păstăi recoltate, aranjate precum părul unei fete frumoase:
Fasolita teci 2014_08_31
Fasoliţa se consumă precum fasolea verde. Boabele sunt micuţe şi lipsite de randament.
La final şi câteva seminţe târzii:
fasolita seminte 2014_09_09
În concluzie, despre „fasolea la metru„, fasoliţă, cowpeea, putem spune că nu este fasole, este o specie care face parte din genul Vigna, alături de „fasolea” Mung, şi că provine, alături de aceasta, de mazăre, de linte, soia şi de bob, din lumea veche. Şase specii dintre care, astăzi, doar mazărea şi soia sunt larg răspândite în cultură.
Deci, la acest capitol, stăm bine, spre deosebire de cel al rădăcinoaselor, unde locul barabulelor sau al napilor a fost luat de cartofi, de cel al dovlecilor, unde tidvele lumii vechi se mai cultivă doar în scop ornamental, de cel al meiului, al cărui loc a fost luat de porumb, sau al plantelor oleaginoase care sunt masiv înlocuite de floarea soarelui.
Spor la grădinărit!

About nelucraciun

I'm a young spirit in an old body.
Galerie | Acest articol a fost publicat în America, eco, Foto, Fotografie, Grădină, Imagini și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

14 răspunsuri la Fasoliţa

  1. Miruna Vlad spune:

    Frumos articol! Interesant ca informație, frumos prin fotografii! Voiam să spun, văzând păstăile firave, că nu pare un soi productiv dar am citit apoi în textul dvs!
    Îmi place lumina, aveți ochi de fotograf, iar poza „părului” e de nota 10!
    Toamnă bogată să aveți!

    • nelucraciun spune:

      Multumesc.
      Pastaile nu sunt deloc firave. In sectiune sunt cam cat pastaile de fasole verde numite „creioane”, insa mult mai lungi. Eu m-am referit la boabe, ca sunt lipsite de randament, in sensul ca sunt destul de mici si rare in teaca (dealtfel, acest lucru se vede si in imagini).
      Spor la gradinareala

  2. Carmen spune:

    Arată spectaculos!
    Gustul fasoliţei este la fel cu cel de fasole păstăi?

  3. nelucraciun spune:

    Asemanator, eu zic mai bun! Depinde si cum o prepari. Intr-un an, cand am semanat multe, am facut si conserve, o multime de borcane.

  4. nekhbet spune:

    Buna ziua,

    Puteti vinde cateva boabe?

    Multumesc anticipat!

    Sorin

    • nelucraciun spune:

      Prefer sa fac schimb. Nu prea am boabe ca lumea, am cam consumat-o la mancare, in ideea ca mai produce, dar s-a cam oprit. Chiar vin de la tara, unde am gradina principala si nu am reusit sa adun decat trei sau patru pastai aproape goale, pe care am reusit sa le uit in curte, intr-o galeata cu fasole pastai propriu zisa, semanata pentru toamna. Fasolita este, totusi, o planta de clima calda. Va am in vedere, dupa ce voi trage linia de final, la sfarsitul toamnei.

  5. Mihaela C.P. spune:

    Am cultivat si eu vreo doi ani la rand fasole la metru, dar pastaile ei ramaneau verzi, nu se ingalbeneau ca cele din imaginile tale. Gustul nu mi s-a parut prea grozav si nici productia pe care am obtinut-o de la ele, slabuta. Am mai pus insa si anul asta, n-as fi renuntat la acest soi, insa nu mi-au rasarit deloc, poate si din cauza verii intarziate si a zilelor prea reci de la inceputul ei. Voi mai incerca si in anul urmator. Boabe se gasesc si in comert , prin supermarketuri. Eu de acolo am luat.🙂

  6. SB spune:

    Eu am gasit la Sem Luca.

Lasă un răspuns

