Cum am protejat smochinul

Cred că am avut și puțin noroc. Am reușit să pun în practică noua metodă de protejare a smochinului doar cu 2-3 zile înainte de gerurile de la răscrucea dintre ani.
Mai întâi am legat, într-un snop, 5-6 vrejuri din miezul tufei. Dat fiind că stăteau înclinate, spre sud, după soare, am îndreptat snopul, ancorându-l de trunchiul unei sălcii din vecinătate. Pentru că smochinul meu este foarte bătrân și are un sistem radicular întins, am tăiat pădurea de nuielușe crescute deasupra acestuia. Apoi am luat o bucată de plasă rabitz și am rulat-o în jurul snopului, obținând un cilindru cu diametrul de cca. 1 metru. Am consolidat partea de îmbinare, pe generatoare, a cilindrului, cu sârmulițe.
Apoi am umplut cilindrul cu frunze uscate.
În continuare am construit, deasupra, încă un cilindru din plasă rabitz, cu același diametru. I-am consolidat și acestuia generatoarea, apoi am legat, cu sârmulițe, cercurile de contact dintre cei doi cilindri.
Am dorit să umplu și al doilea cilindru cu frunze uscate, însă am constatat, că nu mai am destule:
protejare smochin1 Așa că am trecut la faza următoare. Am toaletat, tăind cu foarfeca de vie, vârfurile și ramurile din vărf.
Apoi am strâns, prin legare, partea încă neprotejată a snopului.
Am înfășurat, în jurul acesteia, câteva straturi de carton ondulat. Apoi am tras, peste acestea câțiva saci din folie de polietilenă. La final am tras o bucată de tub din folie, cu un capăt legat și cu celălalt petrecut peste partea de sus a cilindrului superior.
Cam așa arată smochinul meu după ninsoarea de duminica trecută:
protejare smochin2 După cum observați, au rămas pe dinafară, de jur-împrejur, câteva vrejuri neprotejate. Nu puteam strânge, în snop, chiar toate vrejurile tufei, acestea au rămas de martori. Anul trecut nu am constatat nici o deosebire între vrejurile protejate și martori. Însă iarna trecută, la noi, nu a fost iarnă. Cu temperaturi matinale de până la -5 grd. C și, de două ori, de -8 grd. C.
Pentru că nu am făcut fotografii cu etapele de lucru, caut să mă revanșez, adăugând și o imagine de detaliu a cilindrilor suprapuși:protejare smochin3 Intenția mea a fost să realizez o protecție constituită din trei cilindri suprapuși, umpluți cu frunze. N-a fost să fie pentru că:
1. Nu am avut destule frunze uscate.
2. Chiar dacă aș fi avut frunze,ar fi fost foarte dificil să umplu cilindrul 3.
Mulți ani fericiți și sănătate vă doresc tuturor trecătorilor pe aici!

About nelucraciun

I'm a young spirit in an old body.
Galerie | Acest articol a fost publicat în Banat, eco, Foto, Fotografie, Fotografii vechi, Grădină, Imagini, Natură, Timişoara și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

11 răspunsuri la Cum am protejat smochinul

  1. Dani spune:

    O sa-i trimit articolul mamei, ca sa stie ce are de facut iarna viitoare. Si ea isi protejeaza smochinul, dar nu cred ca s-a gandit sa foloseasca frunzele uscate. Bravo ! Noi tocmai am taiat crengile mai inalte ale smochinului socrului meu si am adunat ceva lemn de foc 🙂

    • nelucraciun spune:

      Exista mai multe metode de protejare. Pe asta am descoperit-o pe un blog american.
      Exista, poate in Grecia poti gasi, smochini de munte, care sunt rezistenti la frig.
      Eu am cumparat de la cineva din Oradea, un pomisor in ghiveci, despre care vanzatorul spunea ca este rezistent parca la – 25 grd. C, provenienta de la gradina botanica Budapesta.

    • nelucraciun spune:

      Fac smochine…glumesc, nu stiu ce smochine fac, banuiesc doar ca fac smochine obisnuite.

  2. Elisa spune:

    Daca ai mei o sa supravietuiasca….voi face la fel si la anul: o foaie speciala ca un burete cu care am invelit crengile de sus pana jos. Asa cu frunze am izolat noi trandafirul urcator care-i mai tanar si in ghiveci (ghiveciul l-am inconjurat cu zapada artificiala ). Dani, la voi se face minus multe garde ca la noi? Credeam ca nu, ca portocalii, maslinii, lamaii vostri sunt in livezi si supravietuiesc iernilor mediteraneene. Tre’sa-ti spun ca daca nu-i din Grecia (daca e din Tuircia, spre ex. ) eu nu cumpar 🙂

    • nelucraciun spune:

      Multumesc de idee. Poate vom primi ceva detalii despre izolator, evtl. o fotografie.
      Mama doamnei Dana este in tara. De aceea smochinul dansei este nevoie sa fie protejat.

      • Dani spune:

        Da, mama e in Banat si acolo sunt mai usor de cultivat smochinii, dar tot trebuie ” incalziti ” 🙂

      • Elisa spune:

        Se pare ca m-am luat vreun val si am crezut ca poza e de la Dani, din Grecia, de aia iontrebam cat de ger e la ei. Scuze , d-le Nelu Craciun. O sa fac o poza cu invelitoarea. Era la LIDL si sotul meu cam ia ce crede ca ne foloseste, cand vede cate ceva.Daca nu rezista la gerul asta, smochinii mei (unul e obisnuit si celalalt de munte, mai rezistent, cica) asta e. Oricum, unul din ei, cel de munte, a facut doua smochine care au cazut inainte de maturizare. Distractia continuaaaa ( a propos de reclama cu „calatoria” :))))))))))) La multi ani, d-le Nelu Craciun!

      • nelucraciun spune:

        Mulțumesc. La mulți ani!
        De unde si in ce conditii ati luat smochinul de munte?

  3. vasile spune:

    Buna seara si LA MULTI ANI!
    O idee interesanta. Eu l-am protejat acum 2 ani cu ziare si cartoane pe care le-am infasurat in jurul tufei, cam tot ceva in genul sarmei de rabit si legate cu sfoara. Au trecut cu bine peste iarna care n-a fost prea geroasa. Iarna aceasta n-am ajuns la Valcea asa ca au ramas sa suporte cu stoicism frigul. Sper ca din cele 2 tufe sa mai gasesc ceva. O seara minunata.

Lasă un răspuns

