Un puternic insecticid natural

Se pare că e timpul pentru a ne pricopsi cu unul dintre cele mai naturale, mai eco și mai bio insecticide. Se numește călugărița, este, la rândul său, o insectă, însă una carnivoră. Se hrănește cu alte insecte, din păcate nu numai cu cele dăunătoare, uneori manifestă chiar apucături canibale. Planeta este populată cu numeroase specii ale genului Manteea. În Europa avem specia Mantis religiosa, călugărița comună. Iubitorii de călugărițe, cei care le cresc, captive, în terarii, preferă specia chinezească (Tenodera aridifolia sinensis).
5167525328_1f82feae2b_b Dar nu despre călugărița-pet intenționez să scriu acum. Ci despre călugărița liberă din natură, cea care poate aduce un ajutor nesperat grădinilor noastre. Putem lucra ani de zile la ecologizarea grădinilor noastre, câteva călugărițe vor veni, singure, cândva, nu putem anticipa cu certitudine momentul și, până atunci, vom prelua noi rolul prădătorilor, dacă dorim să păstrăm o grădină liberă de chimicale și să beneficiem, totodată, de ceva recoltă.
Iată însă că, pe unul dintre cele mai bune site-uri americane de grădinărit ecologic, ni se explică cum putem avea, în grădină, mai repede, propria noastră crescătorie de călugărițe.
Imediat dupa fecundare, femela-călugăriță își devorează partenerul și depune un număr de până la 400 de ouă. Acestea sunt înglobate într-o substanță spumoasă care, în scurt timp se solidifică, formând o gogoașă agățată de o tulpină de arbust, stare în care hibernează. Călugărițele adulte nu supraviețuiesc, în condițiile de climă de la noi, iernii.
Larvele eclozeaza prin luna mai, seamănă cu adulții, năpârlesc de mai multe ori înainte de a deveni adulte. Se hrănesc cu insecte mici. Până la maturitate, când, după spusele autorului american, consumă cu plăcere molii (atenție, identificăm aici o metodă de a scăpa de larvele de molii, viermii care ne devorează, în plin sezon, roșiile – Helicoverpa Armigera, Tuta absoluta) și gândaci puturoși, alți inamici virulenți ai roșiilor și păstăioaselor. Dacă nu mai au destulă hrană, larvele de călugărițe devin canibale, reglându-se, astfel, populația de prădători.
Iată, pe scurt, cum descrie autorul american metoda de populare a grădinilor noastre cu călugărițe: vom căuta, în această perioadă, gogoșile cu ouă de călugăriță, prin hățișuri, agățate de tulpini de arbuști, cum ar fi zmeura, măceșul, porumbarul și altele asemenea. Din păcate nu am nici o fotografie cu asemenea gogoși, dar pe articolul din link le puteți vedea. Odată găsită o gogoașă vom tăia, cu o foarfecă de vie, tulpina-gazdă, cam 10-20 cm. sub gogoașă și 10-20 cm. deasupra acesteia. Necesitățile optime de gogoși sunt de o bucată pentru 200 mp de grădină. Nu are sens să fim haloși, o suprapopulație de călugărițe va fi, curând după eclozare, devorată de surate.
Vom lega aceste bucăți de tulpini purtătoare de gogoși (o gogoașă este numită, pe roWiki, ootecă), de tulpini de arbuști din grădina noastră, aproximativ la un metru de sol și vom aștepta, răbdători, momentul eclozării.

Teoretic toate bune și frumoase. Aseară am văzut articolul și astăzi am căutat, în trei locații de la marginea orașului, prin hățișuri, gogoși de călugărițe. Nu am găsit niciuna. Dar nu abandonez. Am văzut, în oraș, în verile trecute, călugărițe. Una mi-a sărit, după gât, de pe roșiile din solar. Neștiind ce este, i-am dat un bobârnac și, din păcate, am schilodit-o.
Dacă au fost călugărițe, trebuie să fie și ouă. Voi mai căuta. Mai ales la țară. Nu sunt, încă, descurajat.
Dacă vă tentează o vânătoare de gogoși de călugărițe și dacă ați și găsit, scrieți, vă rog, un mic comentariu.

Multa atenție, totuși: Dacă vă decideți să aduceți călugărițe în grădină trebuie să renunțați la orice insecticid chimic, inclusiv extracte din plante!

About nelucraciun

I'm a young spirit in an old body.
Galerie | Acest articol a fost publicat în America, eco, Fotografie, Grădină, Imagini, Natură și etichetat , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

8 răspunsuri la Un puternic insecticid natural

  1. Dani spune:

    Ma tenteaza. Am probleme cu gandacii puturosi. In toamna am avut o calugarita in gradina, dar n-am cautat sa vad daca a depus vreo gogoasa … o sa ma uit pe site, sa vad cum arata, daca exista vreuna, sa nu o arunc la compost. Bine ca stiu, sa caut si eu in urmatoarele excursii dupa oua de calugarita. Apropo, in greceste se cheama ” calutul preasfintei fecioare ” 🙂

  2. Myky spune:

    Am avut si eu calugarite de-a lungul anilor dar nu am stiut ca sunt asa folositoare, interesant articolul!

  3. Ana Maria spune:

    Vai… arata destul de inspaimantator, dupa parerea mea… Dar daca ziceti ca sunt folositoare… insa voi avea o problema daca-mi mananca buburuzele…

  4. Gabriela spune:

    Cred ca am vazut vietati din astea prin gradina. Poate ca e motivul pentru care nu am avut probleme majore cu daunatorii 😉 Anul acesta voi fi mai atenta! Foarte interesant articolul.

    • nelucraciun spune:

      Poate vedeți și vreo gogoașă (ootecă) prin grădină. Eu n-am găsit încă, deși am căutat, în patru locații de la marginea orașului, în total vreo două ore. Și poate faceți și vreo fotografie.

Lasă un răspuns

