Tezaurul de la Sannicolau Mare, Timiș

Un tezaur puțin cunoscut în țară, aflat într-un muzeu străin, a fost descoperit în 1799 la Sânnicolau Mare, Timiș, fiind clasificat între cele mai importante tezaure de aur descoperite până acum în Europa și în lume.
În urmă cu mai mulți ani (7 ianuarie 2007), pe când colaboram la RoWiki, am inițiat un articol pe această temă. Radu Trifan, care fotografiase tezaurul la Viena, a adăugat imaginile.
Iată că, în cursul excursiei de astă-primăvară prin Mitteleuropa, am ajuns la porțile Kunsthistorische Museum Wien. Întrucât nu-mi aminteam precis dacă tezaurul despre care scrisesem în Wikipedia se afla în acel muzeu, m-am adresat doamnei de la ghișeul de informații cu această întrebare. Folosisem numele german al orașului Sannicolau Mare, Grosssanktnikolaus, în ideea că mă aflam în capitala unei țări germanofone. Nu am fost înțeles. Am repetat întrebarea folosind numele oficial, românesc, al orașului. Degeaba. Cu o ultimă fărâmă de speranță în suflet am îngăimat, folosind numele maghiar al Sânnicolaului: Goldschatz aus Nagyszentmiklós ist hier?. Imediat fața doamnei de la ghișeu s-a luminat, indicându-mi amănunțit cum să ajung la fața locului.
Legendele descriptive, însoțind exponatele, folosesc, totuși, și denumirea oficială actuală, românească, a orașului descoperirii.

Nu se permite fotografierea exponatelor utilizand o sursa suplimentară de lumină, așa că nu toate fotografiile mele au fost publicabile. Din cele 23 de vase din aur, însumând cca. 10 kg. de metal nobil, puteți vedea, în galeria de mai sus, în plan apropiat, doar o parte.
Originea tezaurului este foarte controversată. Se pare că aparținuse ducatului bănățean (Glad – Athum) și fusese ascuns în fața expansiunii maghiare, cândva, la răscrucea dintre primul și al doilea mileniu. Informații mai detaliate puteți găsi pe roWiki.

About nelucraciun

I'm a young spirit in an old body.
Galerie | Acest articol a fost publicat în Banat, Foto, Fotografie, Imagini, Istorie și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Tezaurul de la Sannicolau Mare, Timiș

  1. Alexandra spune:

    Deosebit de frumoase sunt vasele din aur! Modelele de pe ele nu dezvaluie originea lor?

    • nelucraciun spune:

      Vasele, după cum arată caracterele stilistice, au diferite proveniențe. Este important să cunoaștem entitatea care a făcut tezaurizarea, care a adunat, a pāstrat a folosit si a ascuns tezaurul. Asupra acesteia pārerile sunt f. împartite.

  2. Liliana spune:

    Multumesc pentru aducerea in discutie a acestei comori.Cu intarziere, pentru care imi cer scuze, scriu cateva ganduri pe marginea subiectului. Am vazut cu multi ani in urma acest tezaur incredibil in Viena, m-a deranjat faptul ca nu se indica numele actual al tarii de provenienta, gandindu-ma ca prima optiune privind identitatea proprietarului care l-a adunat si care dispus ascunderea lui trebuie sa se indrepte catre inaintasii ( persoana de rang inalt ori formatiune statala) poporului sedentar caruia i-a apartinut teritoriul. Mi-e imi pare un tezaur de stat, parte dintr-o visterie din care lipsesc monezile si bijuteriile, poate mai usor de transportat si in mod sigur necesare ” la vedere”la timpul respectiv. Unii spun ca sunt incrustate rune, cu trimitere la proto-bulgari si pecenegi, pe unele dintre obiecte, altii atesta existenta singulara a alfabetului grecesc cu scriere in limba greaca si intr-o limba necunoscuta. Mi-ar placea sa se faca cercetari amanuntite asupra obiectelor, iar daca exista o certitudine unanim acceptata asupra ultimului proprietar, sa fie facuta cunoscuta. Daca nu exista, alternativa cea mai probabila, istoricii si arheologii romani sa fie ajutati sa se implice mai mult.

Lasă un răspuns

