Prima recolta de cartofi dulci

Dupa cum va spusesem, am reusit sa plantez, experimental, in gradina de la tara, 14 lastari de cartofi dulci. In prima decada a lunii mai.
Cum, chiar din august, unii strapunsesera suprafata solului, dupa cum v-am aratat, si intrucat trecusera mai mult de 120 de zile de la plantare, m-am gandit sa recoltez jumatate. I-am ales pe cei mai promitatori.
De la 7 plante am scos, sambata, 12 septembrie, deci cu zece zile in urma, doua ladite de tuberculi:
cartofi dulci in laditeFiind acesti tuberculi cam inoroiati, i-am intins, pe o platforma de beton, la uscat:
cartofi dulci la uscatSa ma explic putin. De la un singur tubercul, de marime medie, am obtinut 20 de lastari. Cei 14 pusi in gradina de la tara, inca trei plantati in gradina urbana si trei pe care nu i-am mai lasat la inradacinat. Marturisesc, recolta obtinuta de la aceste prime sapte plante m-a cam surprins, atat prin total cat si, mai ales, prin marimea multor tuberculi, fata de care cei oferiti, in iarna, de supermarket, erau mici. Insa a existat si un dar. O parte dintre tuberculi sunt gauriti, mai ales in partea inferioara. O tema de studiu in vederea gasirii unei solutii, pentru la anu’.
Urmeaza etapa de zaharisire, adica de pastrare, cam o saptamana, la temperatura de 26-32 grd. C si umiditate ridicata. Apoi, minim sase saptamani, depozitare la cca. 15 grd. C. Prin zaharisire creste continutul de zahar si se cicatrizeaza ranile.
Nu imi doresc sa patesc precum cu bamele, pe care le-am cules prea tarziu si au devenit lemnoase, necomestibile. De tinut minte.

Ulterior am mai recoltat tuberculi de la inca trei plante. Recolta s-a mentinut in aceeasi nota. Ultimele patru plante din gradina de la tara si cele trei pipernicite din gradina urbana, cu frunzele ciuruite de limacsi, am hotarat sa le mai tin pana in preajma primului inghet.
Varfurile vrejurilor le-am gatit precum spanacul si, cu exceptia unor portiuni atoase, care indica, totusi, vrejuri prea batrane (adica sunt de folosit doar frunze si, strict, varfurile de crestere), le-am gasit chiar mai gustoase.

About nelucraciun

I'm a young spirit in an old body.
Galerie | Acest articol a fost publicat în Banat, eco, Economie, Foto, Fotografie, Grădină, Imagini, Natură, Timişoara și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

