Ponta calugaritei

Făcand eu, astăzi, curățenie printre tufele de tomate din grădina mea de la oraș, care și-au cam trăit traiul (m-am hotărât să păstrez doar o parte dintre acestea), m-am întâlnit, din nou, cu prietena mea, călugărița:
calugarita 3Ne vedem rar, cam o dată pe vară. Anul acesta o mai întâlnisem la începutul verii, în tufa smochinului. M-am grăbit să-i fac câteva poze, apoi mi-am continuat treaba. Când toți parii de pe stratul cu pricina au fost dezgoliți și mă pregăteam sa-i smulg, am zărit ceva ce părea un limax mare, cățărat pe unul dintre aceștia, la aproape un metru înălțime.
M-am apropiat și mi-am dat seama că găsisem, în grădină la mine, ceva pentru care bătusem, astă primavară, fără succes, coclaurile: un cuib cu ouă (ootecă!) de călugăriță:
ponta calugaritaAcum sper doar să reziste pâna la primăvară, când baby-călugărițele ar trebui să eclozeze. Atunci să vezi insecticid natural!

UPDATE 1. Iată că, zilele astea, făcând eu curățenie în grădina urbană, după cele câteva dimineți cu temperaturi negative care au dus la uscarea tuturor tufelor de tomate, am mai făcut o descoperire: o a doua ootecă, ascunsă bine într-o asemenea tufă de tomate. Ceea ce o diferențiază pe aceasta de prima este suportul – un tutor făcut dintr-o tijă din fier-beton!

ooteca2
Mă gândesc dacă să o protejez și pe aceasta, sau să o las la voia naturii. Mă mai gândesc dacă să caut și altele, în afara grădinii urbane, în special pentru înzestrarea grădinii de la țară.

UPDATE 2. O a treia ootecă am descoperit-o, mai târziu, pe una dintre șipcile din lemn de brad de sub streașina solarului:

ooteca3

UPDATE 3: Toate acestea se aflau, după regulă, la cca. un metru înălțime de la sol. Iată că, pe când efectuam lucrările de tăiere și legare în zmeuriș, a apărut o a patra ootecă, pe o nuia uscată de zmeură. De astădată doar la câțiva centimetri deasupra solului:

ooteca4

UPDATE 4: Cam asta a fost în grădina mea de la oraș. În a doua zi de Crăciun, plimbându-mi câinii pe străzi lăturalnice, am avut surpriza să găsesc, pe o bucată de covor vechi din cauciuc, prinsă în gardul improvizat al unei grădini ce părea abandonată, o a treia ootecă, la cam un metru înălțime de la sol. Am desprins din gard bucățica de covoraș din cauciuc și am adăpostit-o în grădina proprie, sub streașina magaziei pentru unelte și pentru celelalte materiale de grădinărit:

ooteca5

Acum am cinci ooteci! Dacă ar fi să ne luăm după numărul mediu de cca. 200 de baby-călugărițe ce ar trebui să iasă, prin aprilie, din fiecare „gogoașă”, ar însemna fabuloasa cifră de 1000 de insecte-prădător, mult prea mult pentru cei maxim 300 mp ai grădinii urbane. Așa că m-am hotărât ca cel puțin două ooteci să le transfer, la începutul primăverii, în grădina mea de la țară.

Și încă o observație, utilă celor care, eventual, se vor decide să caute, și ei, ouă de călugăriță: nu am găsit nici o ootecă pe lemn verde (viu), doar pe lemn uscat sau pe alte materiale precum metalul și cauciucul.  Marea majoritate aflate la cca. un metru de la sol, în locuri ascunse, în momentul depunerii pontei, de tufăriș.

About nelucraciun

I'm a young spirit in an old body.
Galerie | Acest articol a fost publicat în eco, Economie, Foto, Fotografie, Grădină, Imagini, Natură și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la Ponta calugaritei

  1. vasile spune:

    Buna dimineata. Cu „doamna” ne-am vazut prin gradina de cateva ori dar depuneri n-am gasit. Sunt curios daca in primavara vor ecloza(sau cum se numeste).Peste iarna nu trebuie protejate? O zi cu spor si multe realizari.

    • nelucraciun spune:

      Habar n-am daca si cum trebuie protejate. Eu am facut, deasupra ootecii, cum o denumeste roWiki, un clopot, un fel de umbrela, care sa o apere de ploaie si de razele solare. Nu stiu daca am procedat bine. In natura nimeni nu le protejeaza. Sanatate buna!

  2. Roxana spune:

    Buna. Azi sunt provocatoare :)). Adicatelea am primit eu o provocare si trebuie sa o transmit mai departe; prin urmare te nominalizez ca participant in ciclul leapsa – Liebster Award.🙂 Citeste detaliile aici: http://mutarealatara.blogspot.ro/2015/09/provocarea-liebster-award.html si astept cu multa curiozitate raspunsurile. O zi frumoasa !

    • nelucraciun spune:

      Multumesc mult pentru nominalizare. Din pacate abia gasesc putin timp sa postez o data sau de doua ori pe luna, cate ceva, pe blog. Am adunat mii de imagini pe care nu am cand sa le sistematizez si sa le postez…
      Scuze, inca o data!

  3. Roxana spune:

    Am nominalizat oamenii pe care ii citesc.🙂 Nu e cu obligativitate, si mie mi-a luat o vesnicie sa raspund provocarii; oricum, cu noduri si nu tocmai bine gandit.🙂

Lasă un răspuns

